Parhaat tekijät saa, kun itse kouluttaa

Se on huomattu myös Tehohydrolla! Kun on tullut tarve rekrytoida, hydrauliikan ammattilaisia ei ole jonoksi asti. Hyvä yritysmielikuva vetää kuitenkin eteviä tekijöitä oppimaan työn ohessa.

Tehohydroa voisi kutsua jopa kasvuyritykseksi. Henkilöstön määrä on kuudessa vuodessa tuplaantunut 15:sta lähes 30:een. Vaihtuvuus on ollut lähes olematonta. Se kertoo siitä, että Tehohydrolla osataan pitää huolta tärkeimmästä kilpailutekijästä, ammattitaitoisista työntekijöistä.

Talouspäällikkö Hanna Tirronen Tehohydrolta kertoo, että ei ole juurikaan olemassa suoraa koulutuspolkua hydrauliikka- ja pneumatiikkaosaajaksi. Monessa teknisen alan tutkinnossa toki sivutaan alaa. Teollisuudessa on kuitenkin monipuolisesti käytössä hydrauliikkaa, joten erityisosaamista tarvitaan. Tehohydrolla ratkaisuksi on otettu työn ohessa oppiminen.

”Meillä on ollut monen monta oppisopimuskoulutettavaa, ja on tälläkin hetkellä. Useat pidempäänkin talossa viihtyneet, ovat aloittaneet oppisopimuskoulutuksen kautta. On nuoria, mutta jo kokeneempiakin – asenne ratkaisee. Joku voi olla konepuolen taitaja, joka on lähtenyt erikoistumaan hydrauliikan puolelle. Toinen voi olla toiselta alalta tullut ammatin vaihtaja, jota hydrauliikka kiinnostaa”, Hanna Tironen kertoo.

Hyvä yritysmielikuva ei synny vahingossa

Tehohydron eduksi rekrytointimarkkinoilla voi laskea toimintavuodet. Yritys on Kaakkois-Suomessa alan piirissä tunnettu tekijä. Ensi vuonna (2023) tulee 40 vuotta täyteen. Hanna Tirrosen mukaan Tehohydron kaltaisen yrityksen mielikuva syntyy tekemisen kautta. Oma rima on asetettu korkealle. Asennoituminen tekemiseen on kaiken keskiössä.

”Meidän valtti on se, että teemme niin hyvää työtä, maine kasvaa ja sana kiirii. Kun tunnettuus lisääntyy, myös asiakaskontaktien määrä kasvaa. Tehdään loppuun asti laadulla, siten saadaan luotua asiantuntijaimagoa ja rakennettua myös hyvää työnantajamielikuvaa.”

Tehohydron kasvu tulee tällä hetkellä pääosin nykyisistä asiakkaista, joka kertoo omalla tavallaan siitä, että, kun asiakassuhde on saatu luotua, sitä halutaan kehittää ja syventää.

Laadukkaasta tekemisestä kertoo myös Bosch Rexrothin Tehohydrolle myöntämä kunniakirja ”Ansioitunein CE partner 2021”. Se kertoo laadukkaasta asiantuntemuksesta tuotteiden kokoonpanossa ja asennuksessa. Bosch Rexroth on yksi maailman tunnetuimmista hydrauliikan tuotemerkeistä.

Hydrauliikan ammattilaiseksi hyvässä porukassa

Tehohydrolla tehdään asennuspareittain työtä. Näin tietotaito siirtyy kokeneemmilta tekijöiltä uusille. Parityö on myös turvallisuustekijä. Hanna Tirrosen mukaan vuodessa oppii jo jotain alasta, mutta ei läheskään kaikkea. Hydrauliikka on hyvin laaja-ala ja teknisesti vaativa, joten järjestelmien komponentit tulevat tutuiksi ja ammattitaito karttuu vuosien varrella.

”Ei ole kahta samanlaista päivää”, Hanna Tirronen lupaa. Hydrauliikka-ala on jatkuvaa oppimista, sen takaa jo Tehohydron monipuolinen asiakaskunta erilaisine järjestelmineen.

Minkälainen työntekijätyyppi olisi ihannetapaus Tehohydrolle? Hanna Tirrosen mukaan haitari on laaja. Periaatteessa Tehohydron tapaisessa yrityksessä tarvitaan monenlaisia osaajia, asentajasta insinööriin. Varsinainen kultakimpale olisi työnhakija, joka ymmärtää hydrauliikasta ja on esimerkiksi sähköautomaatio osaaja.

Keskiössä rento työarki ja luottamus

Millainen Tehohydro on työpaikkana? Hanna Tirrosen mukaan vajaan 30-hengen miesvaltaisessa porukassa henki on rento ja välitön. Kaikkia kuunnellaan ja organisaatio on matala. Arvostetaan itsenäisyyttä ja vastuun kantamista. Viisauden ei uskota valuvan vain ylhäältä alas. Työntekijöiden kykyihin ja ammattitaitoon luotetaan: osaavat tehdä fiksuja päätöksiä omin päin ilman ylimääräistä hierarkiaa. Toimitusjohtajallekin voi puhua suoraan ilman isompaa kynnystä.

Työsuhde-etuja Tehohydrolla on olemassa hyvin laaja kirjo. ”Lounasetu, kulttuuri- ja liikuntaetu, vapaa-ajan tapaturmavakuutus, fysioterapia osana työterveyspalveluja, vuosi sitten käyttöön otettu, ja hyvän vastaanoton saanut liikuntaan kannustava polkupyöräetu”, Hanna Tirronen luettelee.

”Pyrimme kehittämään työilmapiiriä koko ajan. Viihtyvyyden eteen on tehtävä jatkuvasti jotain. Pienillä tekijöillä voi olla iso merkitys ja samalla ne voivat tukea hyvinvointia. Kun Tehohydro päätti tarjota hedelmiä taukohuoneessa, menekki yllätti kaikki. Hedelmiä kuluu 25 kiloa viikossa, mikä on miehisellä alalla melkoinen määrä. Idea sai kiitosta työterveyshoitajaltakin, kun makeiden pikkuleipien tilalle tuli terveellisempi vaihtoehto.”

Jatkossa yritysmielikuvaa rakennetaan Tehohydrolla entistä vahvemmin myös sosiaalisessa mediassa. Netti ja somepalvelut ovat nopea ja tehokas väline, kun halutaan tavoittaa etenkin nuoremmat ihmiset ja kertoa mitä tapahtuu ja missä Tehohydrolla nyt mennään.

Hyvä yritysbrändi kerää kavereita

”Hyvin ollaan onnistuttu ja saatu hyviä ihmisiä töihin”, Hanna Tirronen iloitsee ja korostaa, että kun yritysmielikuva on hyvä, se vetää puoleensa osaavia kavereita oman työyhteisön ulkopuoleltakin. Hyvät ja toimivat yhteydet päämiehiin sekä alihankintaverkoston kumppaneihin ovat tärkeitä, kun halutaan tarjota asiakkaalle parasta hydrauliikkaosaamista Kaakkois-Suomessa.

Hanna Tirronen
Talouspäällikkö
040 7055753
hanna.tirronen@tehohydro.fi